סיורי הפיקוח בשטחי יער האקלים ובפעוטוני-העצים

שיתוף:

יותם לידור
זמן קריאה: 2 דקות

חלק מהותי בפרויקט יער האקלים הוא מה קורה בעצם אחרי יום הנטיעות עצמו? איך שומרים על עץ לאורך שנים ודואגים שהוא באמת יגיע למימוש הפוטנציאל הסביבתי שלו? אחת הדרכים שבאמצעותן אנחנו מוודאים שהעצים שלנו מקבלים כל מה שהם צריכים, היא סיורי הפיקוח התקופתיים. בשבועיים האחרונים יצאנו להרבה מאוד סיורים בשטחי יער האקלים השונים ובפעוטוני-העצים שלנו, מצפון ועד דרום. רצינו לשתף אתכם מה קורה מאחורי הקלעים אחרי שאנחנו מסיימים אירוע נטיעות (בקרקע) או שתילות (בדליים).

פעוטון העצים בביה"ס הבינלאומי EMIS ששבר שיאים בקצב הצמיחה – יום השתילות (מימין) וכעבור שלושה חודשים (משמאל)

מטרתם העיקרית של סיורי הפיקוח היא שמירת קשר עם נציגי יער האקלים בישוב ולוודא שמחלקות הגינון/שפ"ע (שיפור פני העיר) של הישובים מבצעות את עבודתן בתחזוקת השטחים, מערכות ההשקיה ושמירה על העצים. לאחר הסיור שמתבצע לרוב בנוכחות נציגי הישוב, אנחנו מוציאים מהקרקע עצים שלא נקלטו ושותלים עצים צעירים במקומם.


בחלק מהשטחים אנחנו מוצאים מעט מאוד בעיות, וכמעט כל העצים נקלטים.אבל כן, מדי פעם, אנחנו גם נתקלים בשטח שהרשות לא מתחזקת כראוי, או פעוטון עצים שלא דואגים לו מספיק. לעיתים המקרים קשים לצפייה.

מה עושים במצבים כאלה? מילת המפתח היא תקשורת. לאחר סיור הפיקוח נשלח לרשות המתחזקת דו"ח מפורט על מצב השטח/הפעוטון, מצב העצים, והצעדים שעליהם לנקוט על מנת לשפר את המצב. הדו"ח נשלח גם לאנשי הקשר מהרשות וגם לנציגי הקהילה של השטח שבו סיירנו. האחריות על השטח היא משותפת לכולם. אנחנו חוזרים לבקר את השטחים הנטועים כל חצי שנה במהלך השנתיים הראשונות מאירוע הנטיעות וכל שלושה חודשים בפעוטוני העצים, ונקווה כל פעם לראות עצים בריאים ומלבלבים (חוץ מבחורף, שנצפה לראות את כל העצים הנשירים שלנו ערומים מעלים).


ולסיום, נכריז על הרשות המצטיינת לקיץ 2022 ??- קיבוץ חולדה!! ש-192 מתוך 194 העצים נקלטו והתפתחו באופן פנומנלי. השבוע אף נחנך בשטח יער האקלים של הקיבוץ ספסל חדש ונשתלו כ-50 שיחי תבלין ונוי בסמוך לעצים היפהפיים תודות לעובדי חברת Plantish המופלאים.

החורשה המופלאה של קיבוץ חולדה – חודשיים בלבד אחרי יום הנטיעות!

לפרטים נוספים, ניתן לקרוא עוד על שלבי הפרויקט פה באתר

למפת השטחים והפעוטונים של יער האקלים לחצו כאן

דילוג לתוכן